FrÄgor och svar om ledarskap

Under den hÀr rubriken publicerar vi frÄgor som vi fÄr om ledarskap. Det Àr Sven Allgurén, VD vid Medavo Resultatutveckling, som svarar pÄ frÄgorna. Flera av frÄgorna och svaren Àr tidigare publicerade i tidningen Offentliga AffÀrer dÀr Sven har haft en frÄgespalt i varje nummer.

Har du en fråga så är du välkommen att skicka den direkt till: sven(at)medavo.se. Givetvis så publicerar vi inte ditt namn, men vi vill gärna veta vem som är avsändare.

Frågeområdena är grupperade i nedanstående områden (klicka på rubrikerna för att komma vidare):

1. Ledarskap

2. Medarbetarsamtal

3. Motivation och attityder

4. Kritik och beröm

5. Konflikter i arbetsgruppen

6. Tidseffektivitet

7. Personalutveckling


Folk vill inte ta ansvar
"Min arbetsgrupp bestÄr av 8 medarbetare. Jag har nyligen tilltrÀtt tjÀnsten som chef för en administrativ avdelning. Jag försöker tillÀmpa ett ledarskap dÀr var och en skall ta ansvar för sitt eget arbetsomrÄde. Jag har dock mÀrkt att flera av mina medarbetare inte uppskattar detta utan nÀstan krÀver att jag skall ta ansvar för varje enskilt beslut. Gör jag fel? Kan jag göra nÄgot annorlunda?"

Dina medarbetare Àr kanske vana vid en annan typ av ledarskap. Tidigare chef har kanske tillÀmpat ett ledarskap som just innebÀr att medarbetarna mÄste understÀlla alla beslut till chefen. Ditt ledarskap Àr mycket mer effektivt i lÀngden bÄde för organisationen men Àven för medarbetarna sjÀlva. Det Àr dock viktigt att du samlar dina medarbetare och berÀttar hur du vill ha det och varför du agerar som du gör. Trots detta fÄr du rÀkna med att det kommer att ta tid innan ditt arbetssÀtt blir uppskattat och ger resultat. Mitt rÄd Àr: HÄll ut!


Allt skall diskuteras i oÀndlighet
" Efter mÄnga Är som chef för ett producerande bolag i nÀringslivet har jag bytt till en tjÀnst i en kommun. Jag har varit van vid att fattade beslut skall verkstÀllas. I mitt nya arbete sÄ fungerar det inte alls. HÀr krÀver personalen att man skall diskutera alla frÄgor i oÀndlighet trots att avdelningen har varit med och fattat beslut om mÄlen för verksamheten. Det Àr verkligen frustrerande."

Jag förstÄr din frustration. Du Àr van vid det mÄlstyrda arbetssÀttet och nu har du kommit till en verksamhet med ett s.k. demokratiskt beslutsfattande. Du mÄste dock förstÄ att det Àr mycket vanligt med detta arbetssÀtt i den offentliga sektorn. MÄnga som inte arbetat inom nÀringslivet har svÄrt att förstÄ detta mer effektiva arbetssÀtt. Det Àr dock inte fel att medarbetarna Àr med i beslutsprocessen. Om du skall tillÀmpa det mÄlstyrda arbetssÀttet sÄ mÄste du involvera medarbetarna i hela processen. LÀgg upp planer och arbetssÀtt tillsammans. Var noga med att dokumentera allt. Dela ut ansvar. Följ upp planerna ofta och noga i början innan personalen har fÄtt insikt i hur ditt nya arbetssÀtt verkligen fungerar.


Hur skall jag hantera mina tidigare kollegor?
"Jag har nyligen blivit utnÀmnd till arbetsledare och skall leda mina tidigare arbetskollegor. Det kÀnns lite besvÀrande och jag har mÀrkt att det inte lÀngre Àr sÄ lÀtt att fÄ kontakt. Det verkar Àven som om man undviker att ta upp problem med mig. Har du nÄgot rÄd om hur jag skall agera."

Först och frÀmst hoppas jag att ditt företag har satsat pÄ nÄgon form av arbetsledarutbildning för dig. Om inte sÄ tycker jag att du skall begÀra det av din nÀrmaste chef. Det Àr mÄnga problem som kan undvikas om nyutnÀmnda ledare fÄr genomgÄ ett ledarprogram. Det finns en regel som gÀller oberoende om man tidigare har arbetat som ledare men fÄtt ansvar för en ny grupp. Det första du bör göra Àr att ta ett samtal med var och en i gruppen. FrÄga hur man ser pÄ din utnÀmning, vad du skulle kunna hjÀlpa till med, vad som kan göras bÀttre i arbetet osv. Det blir mycket lÀttare om du trÀffar var och en enskilt. Om du har fÄtt utbildning i medarbetarsamtal sÄ har du en stor hjÀlp av detta.


"Vi behöver inga utvecklingssamtal"
" I vĂ„r organisation Ă€r det beslutat att alla chefer skall genomföra utvecklingssamtal en gĂ„ng per Ă„r. Jag har nu genomfört det vid tvĂ„ tillfĂ€llen. Flera av mina medarbetare tycker inte lĂ€ngre att det Ă€r meningsfullt med dessa samtal. Man menar att man behĂ€rskar sitt arbete tillrĂ€ckligt bra utan att ha dessa samtal. Är det rĂ€tt att utesluta dessa personer frĂ„n utvecklingssamtalen eller skall jag krĂ€va att man Ă€ndĂ„ stĂ€ller upp?"

Det Àr mycket ovanligt att medarbetare inte vill ha utvecklingssamtal med sin chef. Det vanliga Àr snarast tvÀrt om. Om nÄgra av dina medarbetare inte tycker det Àr meningsfullt med samtal sÄ kan det bero pÄ hur du genomför samtalet. TyvÀrr genomför mÄnga chefer samtalet pÄ ett helt felaktigt sÀtt. Jag har vid mÄnga tillfÀllen konstaterat att samtalet istÀllet har blivit utbildning och/eller kritik av medarbetarens arbete. Samtalet skall vara en dialog mellan chef och medarbetare. I samtalet skall chefen bl.a. intressera sig för hur det har gÄtt för sin medarbetare och det gör man genom att stÀlla frÄgor. Av din frÄga sÄ misstÀnker jag att du kanske inte genomför samtalet helt rÀtt. Om medarbetaren kommer med kommentaren att "jag behÀrskar arbetet tillrÀckligt bra", sÄ kan det bara betyda att du har för mycket pekpinnar. Du bör Àndra din instÀllning till vad ett medarbetarsamtal skall omfattas av sÄ Àr jag sÀker pÄ att dina medarbetare verkligen kommer att se fram mot nÀsta.


SvÄrt att motivera de lÄgpresterande
"Det pratas mycket om att man som ledare skall motivera sina medarbetare. Jag har i mitt arbete som chef för en grupp upptÀckt att vissa personer inte alls verkar motiverade för sina arbetsuppgifter. De som normalt lyckas bÀst i arbetet verkar dÀremot mycket motiverade medan de som Àr lÄgpresterande inte verkar motiverade för sitt arbete. Hur skall man lyckas att motivera de lÄgpresterande personerna?"

FrÄgan Àr om de som lyckas bÀst beror pÄ att de Àr motiverade eller om de som Àr motiverade fÄr framgÄng i arbetet? Man brukar sÀga att motivation kommer innefrÄn. Vad du kan göra som chef Àr att skapa motiverande förutsÀttningar för din personal. Undersökningar om motivation i arbetet visar entydigt att den största motivationen fÄr man nÀr man lyckas med sina arbetsuppgifter. DÀrför Àr det oftast sÄ att de som verkligen lyckas i sitt arbete Àr de som verkar mest motiverade. Detta skapar i sin tur förutsÀttningar för att lyckas Ànnu bÀttre. "Winner takes it all" skulle man kunna sÀga. Hur gör man dÄ för att hjÀlpa lÄgpresterande medarbetare att lyfta sig och kÀnna sig motiverade om man nu inte gör det? HÀr har du som ledare en viktig uppgift. Det finns oftast situationer som Àr berömvÀrda Àven för de lÄgpresterande. Genom att berömma dina medarbetare kan du visa att det finns vissa arbetsmoment eller uppgifter som de lyckas genomföra pÄ ett bra sÀtt. En vanlig orsak till att vissa medarbetare inte upplever sig motiverade kan bero pÄ att mÄlen Àr allt för höga eller lÄngsiktiga. Vem som helst kan ju tappa lusten om man inte tror att man kan uppnÄ sina mÄl. Om ett arbetsmÄl skall kÀnns motiverande för en medarbetare sÄ förutsÀtter det att det Àr möjligt för en person att lyckas uppnÄ det. PÄ detta sÀtt skapas motivation som gör det möjligt att successivt höja mÄlet. Ju mer du intresserar dig för dina medarbetares arbetsprestationer desto mer skapar detta förutsÀttningar för ett mer motiverande arbete. Jag vill i detta sammanhang pÄpeka vikten av ett vÀl fungerande medarbetarsamtal.


Stort motstÄnd mot förÀndringar
"I min arbetsgrupp har det under det senaste halvÄret uppstÄtt diskussioner om vÄr ledningsgrupp. Det började med att tvÄ personer uttalade sig kritiskt om i första hand vÄr verksamhetschef. Nu har detta spridit sig till hela arbetsgruppen. Jag tycker att jag har en bra kontakt med mina medarbetare och fÄr dÀrför reda pÄ vad man tycker. SjÀlv anser jag att de förÀndringar som genomförts av vÄr ledningsgrupp Àr nödvÀndiga men har kanske presenterats pÄ ett dÄligt sÀtt. Hur skall jag hantera denna situation? Skall jag ta upp kritiken med ledningen eller vÀnta tills stormen har lagt sig?"

Detta Àr en mycket allvarlig situation. Jag avrÄder bestÀmt frÄn ditt förslag att "vÀnta till stormen lagt sig". Negativa attityder pÄ en arbetsplats kan vara förödande för arbetsprestationerna. Min erfarenhet Àr att attityder som Àr sÄ omfattande att de berör en hel avdelning inte gÄr över av sig sjÀlv. I vÀrsta fall kan det bli "surdegar" som kan hÄlla i sig hur lÀnge som helst. Jag har sjÀlv trÀffat pÄ "surdegar" som varit över 10 Är gamla. Du skriver att du har en bra kontakt med dina medarbetare. Det gör det lÀttare för dig att ta tag i den uppkomna situationen. StÀll dig först frÄgan: FrÄn vilken kÀlla har man fÄtt informationen om de "misshagliga" förÀndringarna. I vissa fall kommer informationen frÄn den nÀrmaste chefen som inte stÀller upp pÄ ledningens ÄtgÀrder för att behÄlla förtroendet inför sin arbetsgrupp. Om sÄ Àr fallet sÄ bör du rannsaka ditt eget ledarskap. En ledare mÄste vara lojal till sin uppgift i första hand. Mitt förslag Àr att du snarast samlar hela din grupp till diskussioner. LÄt alla fÄ sÀga sin mening om den uppkomna situationen. Undvik inte de obehagliga frÄgorna. FrÄga Àven om man har förslag till förbÀttringar. Det Àr hÀr viktigt att du klargör varför ledningen har tagit vissa beslut. Det kan mycket vÀl framkomma förslag till konkreta förbÀttringar eller förÀndringar. Tag fasta pÄ kritiken Àven om du sjÀlv tycker den verkar obefogad. Det Àr viktigt att allt kommer upp i ljuset.


Medarbetare skyller ifrÄn sig
"Som chef anser jag det viktigt att man bör kunna kritisera medarbetare som inte följer de regler som företaget har stÀllt upp. En del medarbetare blir negativa och skyller ifrÄn sig pÄ allt och andra nÀr man pÄpekar att de gjort fel. Hur skall man agera mot de medarbetare som inte klarar av att ta kritik?"

Först och frÀmst bör du kanske rannsaka dig sjÀlv hur du ger kritik. Det viktiga med arbetskritik Àr just att man endast kritiserar sjÀlva utförandet av arbetet och inte personen som sÄdan. I arbetslivet kritiserar man inte personen utan endast uppgiften som sÄdan. Det kan ibland vara svÄrt för en medarbetare att uppleva skillnaden eftersom kritik av en arbetsuppgift ofta kan uppfattas som personlig kritik. För att tydliggöra att du kritiserar sjÀlva arbetsuppgiften eller beteendet sÄ Àr det viktigt att du först klargör vad det Àr för moment eller uppgift du kritiserar. T.ex. "NÀr du bestÀllde trycksakerna utan att först fÄ ett korrektur sÄ var det fel. I fortsÀttningen skall du alltid begÀra att fÄ ett korrektur före tryckning". En god regel vid arbetskritik Àr att inte uttala kritiken i grupp eller att kritisera för mÄnga felaktiga beteenden vid samma tillfÀlle. Mitt svar till dig blir: Hur genomför du din arbetskritik? Det kanske Àr din egen förmÄga att ge kritik som du mÄste förbÀttra. Lycka till!


Vissa medarbetare sköter inte sitt jobb
" Jag har 4 understÀllda arbetsledare som var och en ansvarar för 5-12 medarbetare. En av mina arbetsledare har problem med sina medarbetare. Hon anser att hennes medarbetare inte sköter sitt arbete pÄ rÀtt sÀtt och Àr ofta inblandad i konflikter med sina understÀllda. Bör jag som chef tala med hennes understÀllda för att ta reda pÄ vad konflikterna bestÄr av? Kan jag försvÄra för henne i framtiden om jag lÀgger mig i?"

Det Àr svÄrt för mig att ha nÄgon Äsikt om detta eftersom jag inte vet vad konflikterna beror pÄ. Om situationen inte Àr mycket allvarlig för arbetsresultatet sÄ bör du inte gÄ förbi din arbetsledare om det Àr hon som har ansvaret. Du bör först undersöka mer i detalj vad konflikterna beror pÄ. Jag skulle i första hand rekommendera att du har ett medarbetarsamtal med din arbetsledare. Du kan Àven komplettera med en undersökning. Det finns undersökningar som kartlÀgger medarbetarnas uppfattning om ledarskapet. Det kan ju faktiskt vara sÄ att din arbetsledare inte fungerar som ledare.


Det tar sÄ mycket tid med konflikter
"Jag har ansvar för en grupp operatörer i en tillverkningsindustri. Flera gÄnger har jag noterat hur Àven smÄ konflikter skapar missnöje och leder till att mycket tid gÄr Ät till att diskutera dessa konflikter. Hur kan man "stÀmma i bÀcken" för att undvika att tid gÄr Ät till detta meningslösa prat?"

Är du helt sĂ€ker pĂ„ att diskussionerna verkligen Ă€r helt meningslösa? Konflikter kan ibland leda till problemlösning som möjliggör ett effektivare arbete. Det Ă€r inte konflikten som sĂ„dan som Ă€r negativ. Det Ă€r mer en frĂ„ga om hur man hanterar situationen. TyvĂ€rr sĂ„ nĂ€mner du inte vad konflikterna riktas mot. Det avgörande Ă€r vad det Ă€r för typ av konflikt. En meningsskiljaktighet som uppstĂ„r dĂ€rför att man har olika uppfattningar om hur ett uppkommet problem skall lösas kan vara mycket konstruktivt. Konflikter som beror pĂ„ olika uppfattningar om fakta mĂ„ste utredas för att arbetet i gruppen skall kunna fungera. De enda konflikter som Ă€r allvarliga Ă€r personkonflikter. Denna typ av motsĂ€ttningar som riktas mot en person Ă€r inte konstruktiva och leder sĂ€llan till förbĂ€ttringar. Personkonflikter uppstĂ„r oftast om man inte kan komma överens om hur en fakta- eller metodkonflikt skall lösas. Mitt rĂ„d blir dĂ€rför att du uppmuntrar och sjĂ€lv medverkar till konfliktlösning för att undvika att de olösta konflikterna leder till en personkonflikt.


Mina medarbetare Àr missnöjda med mig
"Sedan 2 Är arbetar jag som sÀljledare för 5 sÀljare. I mitt arbete ingÄr att jag sjÀlv har en egen sÀljbudget som jag förvÀntas uppnÄ. Flera av sÀljarna Àr öppet missnöjda med att jag inte Àr tillrÀckligt tillgÀnglig för frÄgor och diskussioner om olika affÀrer. Jag blir stÀndigt störd pÄ telefon och e-post. Hur hanterar jag bÀst denna situation?"

Om du har accepterat rollen som sÀljledare sÄ mÄste du ocksÄ acceptera att lÀgga ned tid pÄ dina medarbetare. Det Àr det som Àr anledningen till att det finns ledare. Det Àr sjÀlvklart sÄ att om du blir störd i din egen specialistroll sÄ tar ditt arbete mycket lÀngre tid att genomföra. För att undvika en del störningar sÄ kan du sjÀlv ta initiativet till en kontakt. LÀgg upp en plan för nÀr du skall ha kontakt med dina medarbetare. En anledning till att sÀljarna blir missnöjda med dig kan sÀkert ocksÄ vara att du inte ger feedback eller beröm för deras arbetsprestationer. Om du missar att ge feedback sÄ blir resultatet att man frÄgar efter det pÄ olika indirekta sÀtt. Om du följer dessa tvÄ rÄd sÄ kommer du att mÀrka stor skillnad. Det har jag sjÀlv lÄng erfarenhet av.


Alla dessa onödiga frÄgor
"Jag har under 3 Är innehaft en tjÀnst som chef för en administrativ avdelning med ansvar för 8 medarbetare. Trots att jag nu har kommit in i arbetet och behÀrskar det i stor utstrÀckning sÄ ökar min arbetsbelastning mer och mer. Att leda mina medarbetare till att göra arbetet pÄ det sÀtt som jag anser Àr det rÀtta Àr nog det som tar den mesta tiden. Jag fÄr frÄgor om nÀstan allt. FrÄgor som jag förvÀntas ha de rÀtta svaren pÄ trots att jag tycker att mina medarbetare borde veta hur man skall göra i de olika situationerna. Hur skall jag kunna minska min arbetsbörda sÄ att jag hinner med mitt eget arbete utan all övertid? - "38 Ärig ledare""

Din situation Àr verkligen inte ovanlig. MÄnga chefer arbetar lÄngt över 40 timmar per vecka för att hinna med sitt arbete som chef och ledare. Om vi först förutsÀtter att din medarbetare sjÀlv vet vad som skall göras. DÄ mÄste du först stÀlla dig frÄgan: Varför kommer kompetenta medarbetare och stÀller frÄgor om arbetsuppgifter som de sjÀlv behÀrskar? En orsak kan vara att man Àr rÀdd för att göra fel. Man kanske inte uppfattar att man inte fÄtt tillrÀckligt ansvar. Om det Àr sÄ mÄste du tydliggöra ansvarsfördelningen. Tala om vad du förvÀntar dig av dina medarbetare. Denna ÄtgÀrd brukar dock inte leda till förÀndringar pÄ kort sikt om du inte sjÀlv Àndrar dig. Det kan hÀnda att du ÀndÄ fÄr frÄgor som din medarbetar borde ha kunnat svara pÄ sjÀlv. En ÄtgÀrd frÄn dig kan dÄ vara att svara med en motfrÄga. T.ex.: Vad skulle du sjÀlv vilja föreslÄ för ÄtgÀrd? En förutsÀttning Àr att du litar pÄ dina medarbetare och att du inte tror att du har den bÀsta lösningen. Under en övergÄngstid sÄ kanske du ocksÄ fÄr acceptera att arbetet inte blir precis som du sjÀlv hade gjort det. Om du Àndrar ditt arbetssÀtt pÄ detta sÀtt sÄ kommer störningarna att minska och dÀrmed ocksÄ din arbetstid.


Delegering som inte fungerar
"Jag har genomgÄtt en ledarkurs och fÄtt reda pÄ att man som chef skall delegera arbetet till sina medarbetare. Jag har försökt detta under ett halvÄr men jag kan inte sÀga att det fungerat sÄ bra. I ett fall har medarbetaren inte gjort det som han lovat att göra. Det har gÄtt ut över andra personer som klagat till mig. En annan gÄng har en medarbetare gjort helt fel men trots det aldrig bett om hjÀlp. Har jag kanske valt att delegera för svÄra arbetsuppgifter?"

Delegering kan vara en ledares rÀddning frÄn för mycket övertid och att fastna i "fel" arbetsuppgifter. Om man misslyckas med delegeringen sÄ kan det dÀremot skapa merarbete. Jag kan inte se av din frÄga hur du genomfört delegeringen men det verkar som nÄgot gÄtt snett. NÀr du delegerar en arbetsuppgift sÄ mÄste du samtidigt avtala tid för uppföljning. I början bör dessa uppföljningar ske ofta och ibland kanske varje dag eller en gÄng per vecka. Först nÀr du mÀrker att det fungerar som du har tÀnkt dig kan du slÀppa uppföljningarna helt. Om du inte har möjlighet att sÀtta av tid för regelbundna uppföljningar sÄ Àr det bÀttre att vÀnta tills du fÄr den tiden. Delegera aldrig dÄ det Àr myckat att göra i arbetet. Denna regel tror jag att du missat. Gör ett nytt försök vid bÀttre tidpunkt.


"Jag hinner inte med"
"Under de 5 Är som jag arbetat som ledare har jag mÀrkt att normal arbetstid inte rÀcker till för att hinna med arbetet. Dels sÄ har jag egna arbetsuppgifter och dels skall jag se till att medarbetarna gör sitt arbete pÄ rÀtt sÀtt. Det kÀnns som om man inte hinner att göra nÄgot tillrÀckligt bra. Har du nÄgra tips om hur man skall hinna med utan att alltid behöva ta till kvÀllstid."

Det Àr en omfattande frÄga som du stÀller. Att vara ledare handlar just om att kunna prioritera sina arbetsuppgifter. HÀr Àr ett arbetssÀtt som till viss del kan hjÀlpa dig.Du mÄste först tÀnka igenom vad du och din grupp skall Ästadkomma för resultat. Det innebÀr att du mÄste definiera arbetsgruppens resultatmÄl. Dokumentera dÀrefter dina egna Äterkommande arbetsuppgifter. Be dina medarbetare att göra samma sak. NÀr du har den totala bilden klar för dig markerar du vilka arbetsuppgifter som har störst resultatpÄverkan. I nÀsta steg undersöker du hur du kan omfördela din tid. Vissa arbetsuppgifter kan du kanske ta bort helt. Andra kan du kanske delegera till medarbetare eller kollegor. Ibland kan man Àven systematisera vissa uppgifter. Att systematisera innebÀr att man gör liknande arbeten vid samma tidpunkt. Ett annat sÀtt att systematisera kan vara att man förÀndrar arbetsflöden eller utvecklar nya rutiner. Det absolut viktigaste Àr att du dokumenterar de olika arbetsuppgifterna. MÄnga ledare upplever detta moment som det jobbigaste men Àr ofrÄnkomligt om du skall lyckas Àndra pÄ ditt arbetssÀtt. Jag har trÀffat Ätskilliga ledare som fullstÀndigt förÀndrat sin vardag och minskat sin arbetstid bara genom att arbeta pÄ detta sÀtt. Det finns Àven datorprogram som kan hjÀlpa ledare att omprioritera sitt arbete enligt denna metod.


MĂ€rks ingen skillnad efter kursen
"Jag har satsat pĂ„ kompetensutveckling för personalen pĂ„ min avdelning. Personalavdelningen tog fram en kurs i personlig effektivitet som man ansĂ„g skulle vara lĂ€mplig. Alla var mycket positiva efter kursen. TyvĂ€rr har jag, sĂ„ hĂ€r efter nĂ„gra mĂ„nader, inte mĂ€rkt nĂ„gon som helst skillnad i personalens arbetssĂ€tt. Är detta vanligt? Är verkligen effekten av en utbildningsinsats sĂ„ lĂ„g?"

Du tar hÀr upp en mycket viktig frÄga. Hur skall man fÄ effekt av en investering i utbildning? Jag kan lÀgga till ytterligare nÄgra frÄgor? Vad hade du förvÀntat dig för resultat efter kursen? och Kan man som verksamhetschef lÀgga över ansvaret för utbildning av sin personal pÄ en personalavdelning? Innan man genomför en personalutveckling sÄ mÄste du som ansvarig veta vad du vill uppnÄ för resultat? Det Àr viktigt att du dokumenterar utbildningens mÄl. LÄt personalen exakt veta vad du förvÀntar dig. Var sjÀlv involverad i valet av utbildning. KrÀv alltid av utbildningsföretaget att man har ett program för uppföljning. LÄt personalen avrapportera vilka förÀndringar man genomfört. Har du gjort dessa förberedelser och förmedlat det till personalavdelning sÄ kan de sÀkert hjÀlpa till med en lÀmpligare utveckling av personalen. NÀr vi pÄ Medavo tillfrÄgas om utbildning sÄ krÀver vi alltid att fÄ direktkontakt med ansvarig chef. Det Àr enda sÀttet att kunna anpassa utbildningen till verksamhetens mÄl och kunna sÀkerstÀlla nödvÀndiga förÀndringar.


Alla vill gÄ pÄ onödiga kurser
"Jag har fÄtt i uppdrag frÄn personalavdelningen att genomföra en kompetensinventering i mina understÀllda arbetslag. Vi arbetar med lÄngsiktiga projekt för införande av administrativa rutiner i organisationer. NÀr jag frÄgar medarbetarna vad man har för kompetensbehov sÄ fÄr jag svar pÄ alla möjliga kurser som har liten eller ingen betydelse för arbetet. Hur bör man bÀst gÄ tillvÀga? (Denna frÄga Àr betydligt nedkortad men innehÄller en sammanfattning av informationen frÄn frÄgestÀllaren)"

Du tar upp en mycket viktig aspekt av kompetensutveckling. NÀr vi pÄ Medavo genomför uppdrag inom detta omrÄde anvÀnder vi ett datorprogram som kallas för "PreAktiv Analys". Det första man mÄste vara medveten om Àr att endast du sjÀlv eller den chef som har det övergripande ansvaret kan genomföra en kompetensundersökning. Den första frÄgan du mÄste stÀlla dig Àr: Vilka arbetsuppgifter ingÄr i arbetet? Det kan vara bra att skriva ned en lista med de viktigaste arbetsuppgifterna. DÀrefter vÀrderar du varje uppgift med hÀnsyn till hur de pÄverkar det slutgiltiga arbetsresultatet. Med denna lista kan du dÀrefter uppskatta hur bra varje medarbetare klarar av respektive uppgift. Nu kan du se vilka luckor i kompetens som finns för var och en av medarbetarna. Genom att arbeta pÄ detta systematiska sÀtt sÄ kan du lÀttare bedöma det framtida utvecklingsbehovet.


"Jag behöver inte utbildas"
"I syfte att anpassa personalens kompetens till en förÀndrad arbetssituation har jag satsat pÄ personalutveckling. Jag brukar stÀlla frÄgan om intresse för utbildning vid medarbetarsamtalen. Jag har vid flera tillfÀllen mÀrkt att nÄgra personer inte Àr speciellt intresserade av att utbildas. Vad kommer det sig? SjÀlv Àr jag övertygad om att man stÀndigt mÄste utvecklas för att kunna bli effektivare."

Hur skulle du sjÀlv reagera om nÄgon frÄgade dig om du behöver utbildas? Kan det vara sÄ att vissa kan tolka detta som en kritik pÄ nuvarande arbetssÀtt? Vad menar du egentligen med utbildning? Det kan ju aldrig vara ett sjÀlvÀndamÄl - eller hur? Om du anser att verksamheten som du ansvarar för krÀver ett annat arbetssÀtt, sÄ mÄste du berÀtta detta först. Det mÄste ju vara du som vet vad som krÀvs för att arbetet skall fungera effektivare. Det kan dock i vissa fall vara sÄ att personer som tidigare har "skickats" pÄ utbildning inte fÄtt klart för sig anledningen och dÀrför Àr negativ till utbildning. I bland hÀnder det att personer som kommer tillbaka frÄn en utbildning inte fÄtt förstÄelse för ett annat arbetssÀtt. Vad som Àr absolut nödvÀndigt för att fÄ effekt av en utbildningsinsats Àr att du sjÀlv tar aktiv del i förÀndringsarbetet och inte tror att utbildningen löser allt.